SEO (Søgemaskineoptimering)
Hvad er søgemaskineoptimering
SEO (Search Engine Optimization) er arbejdet med at optimere hjemmesider for at forbedre deres synlighed og placeringer i søgemaskinerne. Det indebærer brug af søgeord, metatags og linkbuilding til at lede trafik ind på hjemmesiden og øge konverteringerne.
Søgemaskineoptimering (SEO) er en videnskab! Det handler om, at få de enkelte sider på din hjemmesider til at rangere højere i søgemaskiner som fx Google. Fordi søgning er en af de vigtigste måder, hvorpå folk opdager indhold online, kan en højere placering i søgemaskinerne føre til en stigning i trafikken til et websted.
I Google og andre søgemaskiner har resultatsiden ofte betalte annoncer øverst på siden, efterfulgt af de almindelige resultater eller det, søgemarketingfolk kalder de “organiske søgeresultater”. Trafik, der kommer via SEO, omtales ofte som “organisk søgetrafik” for at adskille den fra trafik, der kommer gennem betalt søgning. Betalt søgning omtales ofte som søgemaskinemarkedsføring (SEM) eller pay-per-click (PPC).
Fordelene ved SEO
Søgemaskineoptimering er en vigtig del af online markedsføring, fordi søgning er en af de primære måder, brugerne navigerer på nettet på.
Søgeresultater præsenteres i en ordnet liste, og jo højere oppe på listen et websted kan komme, jo mere trafik vil webstedet have en tendens til at modtage. For en typisk søgeforespørgsel vil resultat nummer et f.eks. modtage 40-60 % af den samlede trafik for den forespørgsel, hvor resultaterne nummer to og tre modtager væsentlig mindre trafik. Kun 2-3 % af søgende klikker ud over den første side med søgeresultater. Således kan selv en lille forbedring i søgemaskinernes placeringer resultere i, at en hjemmeside får mere trafik og potentielt forretning.
På grund af dette vil mange virksomheder og webstedsejere forsøge at manipulere søgeresultaterne, så deres websted vises højere på søgeresultatsiden (SERP) end deres konkurrenter. Det er her SEO kommer ind.
Hvordan virker SEO?
Søgemaskiner såsom Google bruger en algoritme eller et sæt regler til at bestemme, hvilke sider der skal vises for en given forespørgsel. Disse algoritmer har udviklet sig til at være ekstremt komplekse og tager højde for hundredvis eller endda tusindvis af forskellige rangeringsfaktorer for at bestemme rangeringen af deres SERP’er.
Der er dog tre kernemetrics, som søgemaskiner evaluerer for at bestemme kvaliteten af et websted, og hvordan det skal rangeres:
- Links – Links fra andre websteder spiller en nøglerolle i at bestemme placeringen af et websted i Google og andre søgemaskiner. Årsagen er, at et link kan ses som en afstemning om kvalitet fra andre websteder, da webstedsejere sandsynligvis ikke linker til andre websteder, der er af dårlig kvalitet. Websteder, der erhverver links fra mange andre websteder, får autoritet (kaldet “PageRank” i Google) i søgemaskinernes øjne, især hvis webstederne, der linker til dem, selv er autoritative.
- Indhold – Ud over at se på links, analyserer søgemaskiner også indholdet af en webside for at afgøre, om det ville være relevant for en given søgeforespørgsel. En stor del af SEO ligger i at skabe indhold, der er målrettet mod de søgeord, som søgemaskinernes brugere søger efter.
- Sidestruktur – Den tredje kernekomponent i SEO er sidestruktur. Fordi websider er skrevet i HTML, kan hvordan HTML-koden er struktureret påvirke en søgemaskines evne til at evaluere en side. At inkludere relevante søgeord i sidens titel, URL og overskrifter og sikre, at et websted kan crawles, er handlinger, som webstedsejere kan foretage for at forbedre deres websteds SEO.
Søgemaskineoptimeringsprocessen involverer optimering af hver af disse kernekomponenter i søgemaskinealgoritmer for at rangere højere i søgeresultaterne.
Fra klik til konverteringer
Søgemaskineoptimering udført korrekt kan have potentialet til dramatisk at øge mængden af trafik, som et websted modtager, men al den søgetrafik hjælper ikke med at vokse en virksomhed, medmindre den konverteres til betalende kunder. Det er her, konverteringsoptimering (CRO) kommer ind i billedet.
Konverteringsfrekvensoptimering involverer brug af metoder såsom A/B-test til at foretage ændringer på websteder og måle den indflydelse, de har på et websteds konverteringsrate.
Endelig er det vigtigt at forstå, at det ikke er nok at få trafik til din hjemmeside. Det er lige så vigtigt, hvad trafikken gør, når den ankommer til hjemmesiden.
Bare rolig! Det kan vi hjælpe med.